نقد و بررسي Halo: Combat Evolved Anniversary
 
بگو هستی2
سه شنبه 15 آذر 1390برچسب:, :: 22:21 ::  نويسنده : نیما تهی

دقيقا 10 سال پيش در چنين روزي، بازي منتشر شد كه صورت جديدي از سبك شوتر اول شخص نمايش داد. بازي كه استانداردي در سبك خود براي كنسول ها تعريف كرد. برخي از اين استانداردها به قدري بزرگ بودند كه حتي به سبك هاي ديگر هم كشيده شدند. اما چيزي كه اين بازي را تبديل به محبوبترين و مهمترين بازي مايكروسافت كرد فقط اينها نبود. Bungie با ساخت هيلو، مايكروسافت را از شكست قطعي نجات داد و Xbox را صاحب لانچ تايتلي كرد كه هنوز هم بزرگترين بازي لانچ تاريخ كنسول هاي بازي به شمار مي رود. اكنون كه 10 سال از آن روز مي گذرد و ديگر بانجي با مايكروسافت نيست، استوديو 343Industries (استوديو جديد و مخصوص مايكروسافت براي فرنچايز هيلو) به مناسبت 10 سالگي هيلو، نسخه اي بازسازي شده از آن بازي را روانه بازار كرده است. اين فرصت خوبي است تا ببينيم بازي كه 10 سال پيش انقلابي در سبك خود ايجاد كرده، اكنون و با وجود اين همه شوترهاي گوناگون، چگونه ظاهر مي شود.

photo

 
داستان
 با وجود اينكه اولين هيلو است، اما داستان آن دقيقا بعد از Reach شروع مي شود (احتمالا مي دانيد كه Reach يك Prequel بود). پس اگر از سري هيلو فقط Reach را بازي كرديد Combat Evolved مي تواند از لحاظ داستاني نيز بازي جالبي براي شما باشد. دقيقا بعد از اينكه Noble Team با فداكاري هاي خود كورتانا را به Pillar of Autumn (سفينه اي كه مسترچيف در آن قرار دارد) مي رسانند، داستان بازي شروع مي شود. Pillar of Autumn (كه تازه از ريچ فرار كرده) به سمت بنايي حلقه اي شكل در فضا به نام Halo نزديك مي شود و به آن سقوط مي كند. در ابتدا بازيكن هيچ اطلاعي از اين بناي عظيم و عجيب ندارد و كم كم در طول بازي به رازهاي آن پي مي برد. اولين ماجراجويي مسترچيف واقعا درگير كننده است و در نهايت نيز بازي بسيار زيبا تمام شده و به پايان رساندن آن حس خوبي به بازيكن القا مي كند. داستان بازي با اينكه 10 سال پيش نوشته شده، اما هنوز هم براي سبك خود بسيار خوب روايت مي شود و از خيلي از شوترهاي حال حاضر نيز بهتر است. پس اگر به داستان هاي علمي-تخيلي علاقه داريد و Combat Evolved را بازي نكرديد، بهترين فرصت براي تجربه آن، اين نسخه بازسازي شده است.

 
گرافيك
كساني كه Combat Evolved را بازي كرده باشند از همان ابتدا از ارتقاي گرافيكي بيش از اندازه بازي شگفت زده خواهند شد. گرافيك بازي فقط به HD شدن رزولوشن خلاصه نشده و همه چيز (از مدل سازي كاراكترها، دشمنان، بافت ها، افكت ها، دورنما و ...) همگي يك نسل كامل ارتقا يافته اند. حتي برخي افكت ها مانند افكت نورپردازي از هيلوهاي قبلي نيز بهتر كار شده است! انيميشن ها نيز از اكثرا دوباره سازي شده و شاهد انيميشن هاي خشك 10 سال پيش نيستيم. استوديو روسي Saber Interacitve (كه وظيفه ارتقاي گرافيكي بازي را به عهده داشته) كار خود را به بهترين شكل ممكن انجام داده است. شايد به طور كلي گرافيك بازي در حد Halo: Reach نباشد و برخي از تكنيك هاي پيشرفته آن را نداشته باشد، اما كاملا براي اين نسل محسوب مي شود و هيچ كم و كسري از بازيهاي روز ندارد. به همين خاطر بازيكنان جديد نيز با بازي كردن آن مشكلي نخواهند داشت. جالبترين و معروف ترين نكته ي اين گرافيك آن است كه با زدن دكمه Back، گرافيك بازي در عرض 1 ثانيه به همان 10 سال پيش تغيير مي كند. اين قابليت براي طرفداران Combat Evolved يك قابليت جادويي است كه مي توانند با آن خاطرات خود را زنده كنند. اين ارتقا كه با دقت فوق العاده زيادي صورت گرفته، فقط هم براي زيبايي نبوده و در برخي مراحل كه طراحي و ظاهر راهروها بسيار شبيه به هم و سردرگم كننده هستند، به كمك بازيكن نيز مي آيند. مثلا مرحله Library كه ممكن است خيلي ها در آن گم شوند، فلش هايي روي زمين قرار گرفته كه مسير حركت شما را مشخص مي كنند و راهنما هستند. يا در مرحله 343 Guilty Spark چراغ هاي زيبايي در جنگل تاريك آن مرحله گنجانده شده و با دنبال كردن آنها مي توانيد در مرحله پيش برويد.
photo

 
گيم پلي

 
گيم پلي بازي كوچكترين تفاوتي با قبل نكرده است. موتور پايه (گيم پلي، فيزيك، هوش مصنوعي و ...) همان موتور 10 سال پيش است، و فقط يك موتور جديد، مخصوص گرافيك جديد است كه ظاهر بازي را مانند يك بازي اين نسلي مي كند. مراحل بازي معمولا بزرگ و باز هستند و شما هر طور كه مايليد مي توانيد با دشمنان مبارزه كنيد و محدوديتي از اين بابت نداريد. اسلحه هاي متنوع و منحصر به فرد بازي نيز مي توانند در اين مورد به شما كمك كنند. پيستول معروف و نمادين بازي (كه روي باكس شات هم ديده مي شود) برگشته و با دقت و قدرت بيش از اندازه خود مي تواند دشمنان را يكي يكي از صحنه روزگار محو كند (به شخصه نميتوانم اين پيستول را با هيچ اسلحه ديگري عوض كنم!). در هر محيطي كه وارد مي شويد دشمنان در محيط پراكنده شده اند و تقريبا هيچ چيز از پيش تعيين شده نيست. بر خلاف بازيهايي مانند CoD كه با محيط هاي خطي و صحنه هاي سينمايي زياد سعي مي كنند تا بازيكن را به وجد بياورند، خيلي جالب است كه هيلو به عنوان يك بازي 10 سال پيش هيچ صحنه اسكريپت شده اي ندارد و تك تك اتفاق ها و نبردهاي بازي توسط هوش مصنوعي، فيزيك و البته خود شما رقم مي خورد. هوش مصنوعي بازي (كه در زمان خود يك سر و گردن از بازيهاي ديگر جلوتر بود) هنوز هم خيلي خوب است و تقريبا هيچ وقت شما حركت اضافه يا باگي از دشمنان نميبينيد. Elite ها به خوبي از تيرهاي شما جاخالي مي دهند، در مقابل وسايل نقليه نمي ايستند تا شما آنها را له كنيد و بسيار هوشمند عمل مي كنند، Grunt ها در مواقع مناسب شليك كرده و نارنجك پرتاب مي كنند و اگر فرمانده جوخه آنها (كه معمولا يك Elite است) را بكشيد، ترسيده و به اطراف فرار مي كنند! يا Jackal ها با سپرهايشان به خوبي از خود دفاع مي كنند و راحت دم به تله نمي دهند. واقعا چنين هوش مصنوعي كه هنوز هم از بسياري بازيها بهتر است، براي يك عنوان 10 سال پيش حيرت انگيز است و فقط مي توان به تحسين Bungie پرداخت.

 
صدا و موزيك
اما 343 فقط به بالا بردن گرافيك راضي نشده و از لحاظ صدا نيز بازي ارتقا يافته است. صداي اسلحه ها به طور كامل از ابتدا ضبط شده اند و بعضي ازآنها حتي از هيلوهاي اين نسل نيز بهتر كار شده اند. به عنوان مثال، صداي مهيب راكت لانچر بسيار عالي و ترسناك كار شده يا صداي اسلحه هاي پلاسمايي كاوننت ها نيز بهتر و مدرن تر به گوش مي رسند. موسيقي هاي نمادين بازي نيز بازگشته اند و با ارتقاي كيفيت آنها هنوز هم جزو زيباترين موسيقي هاي صنعت بازي به شمار مي روند. 
علاوه بر اينها، اضافات ديگري نيز در بازي وجود دارد. مثلا حالت 3D يا استفاده از كينكت. قسمت كينكت بازي بيشتر حول فرمان هاي صوتي مي گذرد. مثلا با گفتن Throw grenade نارنجك پرتاب مي كنيد، يا با گفتن Remaster به گرافيك جديد و قديمي سوييچ مي كنيد. قابليت اختصاصي و جالبي كه براي كينكت طراحي شده، بخش Analyze Mode است. با گفتن Analyze در مقابل يك آيتم يا دشمن، وارد قسمتي شده كه مدل سه بعدي آن شيء به همراه اطلاعاتي درباره آن وجود دارد. مثلا مقابل يه Elite يا تانك مي توانيد وارد قسمت Analyze بشويد و در حين اين كه اطلاعاتي درباره تاريخچه و قابليت هاي آن مي خوانيد، با دست مدل سه بعدي آن را بچرخانيد. اين قابليت مي تواند براي طرفداران هيلو بسيار جالب باشد و البته افراد جديد را نيز با دنياي بازي بيشتر آشنا كند. متاسفانه اين قابليت انحصاري كينكت است و بدون كينكت نمي توان به آن دسترسي داشت. 
داستان بازي هيچ تغييري نكرده، اما 343 با گذاشتن برخي ترمينال ها در هر مرحله بازي، آن را گسترش داده است. براي كساني كه نمي دانند: ترمينال ها (كه از هيلو 3 معرفي شدند) برخي مكان ها در طي بازي هستند كه اطلاعاتي درباره داستان، تاريخچه يا حتي اشاراتي به آينده آن مي كنند. در هيلو 3 اين ترمينال ها به صورت نوشته و text بودند، اما در Anniversary سينماتيك هاي انيميشني هستند كه بسيار هم زيبا ساخته شده اند. در هر مرحله بازي يك ترمينال به صورت مخفيانه گنجانده شده كه بايد آن را پيدا كنيد. اين ترمينال ها همگي توسط ربات محافظ هيلو، يعني 343 Guilty Spark روايت مي شوند و اطلاعات جالبي درباره مسائل گفته نشده ي بازي، تاريخچه ي Flood و فوررانرها دارند. نكته ي جالب، اشاراتي هستند كه برخي از آنها به داستان هيلو 4 مي كنند و علي الخصوص براي طرفداران اين سري مي توانند فوق العاده هيجان انگيز باشند.
photo
نتيجه
 جشني باشكوه براي 10 سالگي فرنچايز هيلو است. بازسازي يكي از بهترين و نمادي ترين Campaign هاي تاريخ به زيباترين شكل ممكن، نشان دهنده ي اهميت بسيار زياد اين سري براي مايكروسافت است و البته 343 نيز با اين بازسازي ثابت كرد اين فرنچايز عظيم به دست افراد قابل اعتمادي سپرده شده است. Anniversary به عنوان يك بازي 40 دلاري اضافات زيادي دارد و واقعا ارزش اين 40 دلار را خصوصا براي طرفداران سرسخت هيلو دارد. با وجود اينكه شايد در برخي قسمت ها، طراحي مراحل خيلي با سليقه بازيكنان جديد و مدرن جور نباشد، Combat Evolved يك حس و حال خاصي دارد و به قول برخي طرفداران، داراي روح است. شما واقعا اين موضوع كه در يك دنياي بسيار عظيم هستيد و هيچ چيز از آن نمي دانيد، و هر لحظه ممكنه اتفاق ناگواري برايتان به وجود بيايد را حس مي كنيد. يك جور حس Survival horror گونه كه در برخي بازيهاي ترسناك ديده مي شود، در اين بازي هم وجود دارد كه فقط با بازي كردن مي توان آن را درك كرد. حسي كه ديگر در هيلوهاي بعدي ديده نشد و به همين خاطر است كه با وجود كلي پيشرفت و ارتقا در گيم پلي هيلوهاي بعدي، هنوز هم بر اساس نظر اكثر طرفداران، Combat Evolved بهترين نسخه سري هيلو است. Halo: Combat Evolved جزو معدود بازيهايي است كه حتي اگر همين الان هم آن را بازي كنيد، در ذهنتان ماندگار خواهد شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
  • در این شهر...
  • پری دانلود
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بگو هستی2 و آدرس begoohasti2.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 96
بازدید کل : 53511
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 96
بازدید کل : 53511
تعداد مطالب : 50
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید